MELAYU PERLU BERSATU DAN PERLU BERGANDING BAHU MEMARTABATKAN MARUAH BANGSA , BERANI BERSUARA UNTUK MEMPERTAHANKAN HAK BANGSA MELAYU TANPA MENIDAKKAN KEBAJIKAN BANGSA LAIN DI NEGARA KITA

TERKINI

TERKINI

LESEN SENJATA API MEMBENARKAN MENGACU PISTOL KEPADA ORANG AWAM??

0
Petikan Dari Bloggers Yang Mempertikaikan tindakan KDN dalam isu senjata api di halakan kepada orang ramai..


http://aloqlaloq.blogspot.com/2012/09/kenapa-kdn-terus-berdiam-diri-je-lepas.html?m=1

Lagi pasal peristiwa suka2 acu pistol kat Jasin. Sebelum itu apa kata korang baca dulu pencerahan teknikal dari sahabat blogger jiwaparadox kat >>SINI<<.

Dalam tempoh sekarang, dah jadi tugas polis untuk membuat siasatan dan kalau ada kes, pendakwaan akan dibuat. Itu kerja mereka, biar mereka teruskan.

Yang aloqlaloq nak bincangkan pasal syarikat yang mana bodyguard itu bekerja. Aloqlaloq pelik sebab macamana syarikat ini boleh menyediakan petugas bersenjata yang sebegini tarafnya.

Apakah syarikat berkenaan tidak memberikan latihan yang secukup kepada petugas berkenaan dari aspek bukan sahaja fizikal dan kecekapan tapi yang lebih penting adalah aspek mental. Kelihatan jelas sebenarnya bodyguard berkenaan gagal mengawal emosi dalam peristiwa itu.

Hujah aloqlaloq didasarkan dengan ketiadaan sebarang treat dan ancaman yang boleh menyebabkan kehilangan nyawa atau kecederaan pada tuan badan atau orang yang dilindungi. Tiada langsung pun sapa2 orang awam yang diacukan pistol itu memegang senjata api mahupun apa2 jenis senjata lain pun.

Jelas kat sini bodyguard ini yang diberikan kuasa memegang senjata gagal melaksanakan tugasannya mengikut SOP dan latihan yang diberikan. Namun terfikir pulak aloqlaloq, benarkah syarikat keselamatan ini ada SOP dan ada memberikan latihan kepada petugas2 mereka?

Kalau ada SOP dan kalau ada latihan yang sewajarnya, kenapa sampai sekarang syarikat berkenaan masih mendiamkan diri tanpa membuat sebarang penjelasan?

Sepatutnya syarikat berkenaan tampil menjelaskan keadaan dan membuat pengesahan bahawa bodyguard ini telah mendapat latihan yang sewajarnya sebelum layak untuk memegang senjata api!

Kalau gagal berbuat demikian, syarikat ini wajar ditutup dengan segera!!!!

Pengambilan petugas yang secara psikologinya tak stabil, emosi dan 'sewel' sebegini sebenarnya membahaya bukan sahaja orang ramai tapi turut boleh mencetus keadaan yang huru hara pada hari kejadian.

Memang pelik macamana syarikat ini begitu bengong dan tak profesional dalam membuat pengambilan petugas? Happy trigger macam ini sepatutnya dijauhkan dari memegang senjata api!!

KDN pun apasal senyap je lepas isu ini berlaku. Jangan lah buat2 bodoh je padahal korang yang bertanggungjawab dalam memberikan permit dan lesen senjata api ini.

Kata rakyat didahulukan, siasatlah segera syarikat ini. Kalau mereka jelas tak ada atau tak ikut SOP, tutup segera operasi mereka. Takkan tu pun nak ajar wahai pak menteri?

KDN jangan lah asik nak diam je bila ada isu. Pak hisham, keja la wei. Nyawa rakyat terancam pun nak buat bodoh jugak ke? Tolong jelaskan pada rakyat SEGERA!!!!

Kalau dah peluru pun dah masuk dalam chamber, keluarkan dari sarung dan angkat acu pada orang kampung yang berdiri tepi jalan senjata, memang ada niat la tu nak menembak. Budak kecik pun tau.

Cuma budak kecik yang kemetot je yang buat2 bodoh untuk terus nafikan perkara ini.

Pak menteri KDN, jangan lupa jalan tugas anda untuk kekal relevan di mata rakyat. Kalau tu pun lembab, baik jangan jadi menteri lagi.

0 comments: