MELAYU PERLU BERSATU DAN PERLU BERGANDING BAHU MEMARTABATKAN MARUAH BANGSA , BERANI BERSUARA UNTUK MEMPERTAHANKAN HAK BANGSA MELAYU TANPA MENIDAKKAN KEBAJIKAN BANGSA LAIN DI NEGARA KITA

TERKINI

TERKINI

MAKAM NISAN BELIMBING , CHOHONG JASIN MELAKA

0
Assallammualaikum dan salam perjuangan
 
Alhamdulillah pada hari ini 19 Mac 2017 telah diberi kesempatan untuk menziarahi Makam Berlimbing yang ada di kampong Chohong. Saya bernasib baik kerana berjumpa dengan Tuan Haalim Noordin yang ketika itu sedang berbincang dengan sahabat dari Selangor untu menzaiarahi makam tersebut.
 
Setakat ini belum ada maklumat atau kajian berkaitan kawasan pemakaman tersebut. Diberitakan kawasan pemakanan tersebut sudah lama dan mungkin wujud sebelum atau semasa kerajaan negeri Melaka.
 
Sebenarnya bukan hanya bentuk belimbing saja nesan tersebut tetapi ada pelbagai bentuk nesan yang ada di kawasan tersebut. Namun setakat ini tiada keputusan atau jawapan khusus berkaitan kawasan pemakaman tersebut.
 
Mungkin ada sejarah bernialai yang boleh didapati di kawasan pemakaman tersebut dan mungkin pelbagai andaian akan muncul dengan menculnya kawasan pemakaman ini.
 
Pihak perzim atau issma akan mengerakkan pasukan arkeologi untuk menjalankan sisasatan berkaiatan penemuan makam ini..Sama sama kita nantikan penyelidikan tersebut.





0 comments: