MELAYU PERLU BERSATU DAN PERLU BERGANDING BAHU MEMARTABATKAN MARUAH BANGSA , BERANI BERSUARA UNTUK MEMPERTAHANKAN HAK BANGSA MELAYU TANPA MENIDAKKAN KEBAJIKAN BANGSA LAIN DI NEGARA KITA

TERKINI

TERKINI

Sejarah perjuangan Salleh Abdul Karim

0
“SEKIRANYA tiada Panglima Salleh, mungkin tidak ramai penduduk asal Batu Pahat dan Muar di Johor yang masih hidup ketika ini kerana mereka mungkin mati dibunuh komunis,” demikian ulas penulis yang juga pakar motivasi, Dr HM Tuah Iskandar ketika mengenang kembali sejarah perjuangan Salleh Abdul Karim yang kini semakin dilupakan ramai pihak.
Jasa Panglima Salleh atau Kiai Salleh amat besar dan mungkin setaraf dengan perjuangan tokoh terdahulu seperti Tok Janggut dan Mat Kilau, tetapi seiring peredaran masa jasa pemimpin ini semakin dilupakan dan mungkin akan hilang dari catatan sejarah negara sautu hari nanti. Walaupun nama beliau tidak banyak tercatat dalam dokumen sejarah akan tetapi nama Panglima Salleh tetap kekal diingati dan disebarkan menerusi lisan oleh penduduk sekitar Batu Pahat dan Muar.
dssgft
Berbanding dengan nama pahlawan lain seperti Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Tok Gajah atau Leftenan Adnan, mungkin ramai tidak mengetahui dan mengenali siapakah Salleh Abdul Karim yang turut digelar Panglima Salleh yang telah banyak memberi sumbangan kepada negara. Sumbangan yang ditabur oleh Panglima Salleh amatlah besar ketika Komunis menganas dengan menyerang dan membunuh penduduk tempatan terutamanya Batu Pahat dan Muar. Tokoh pejuang ini telah bangkit menentang untuk menpertahankan maruah bangsa.
Kepimpinan Panglima Salleh terselah semasa kekalahan Tentera Jepun ditangan Tentera Berikat pada pertengahan Ogos 1945. Sebelum ketibaan pihak British, pihak Komunis yang dikenali sebagai Askar Bintang Tiga yang sebelum ini berjuang menentang Jepun dibawah Malayan People Anti-Japanese Army atau MPAJA telah mengambil kesempatan untuk memerintah dan bertindak kejam dengan membunuh kejam mereka-mereka yang dianggap berkerjasama dengan Jepun. Lazimnya mereka yang didapati bersalah akan dikenakan hukuman mati.
dssgft
Kekejaman Askar Bintang Tiga berleluasa di Tanah Melayu termasuk di kawasan Batu Pahat dan Muar di Johor. Masyarakat Batu Pahat dengan berbekalkan senjata parang panjang di bawah pimpinan Panglima Salleh telah menyerang kubu-kubu Askar Bintang Tiga di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Air Kuning, Bakri, Muar. Pasukan pejuang di bawah pimpinan Panglima Salleh ‘Selempang Merah iaitu sejenis kain selendang berwarna merah yang dibekalkan kepada setiap orang ketika menghadapi atau berhadapan dengan musuh.
dssgft
Panglima Salleh berjaya menyekat kegiatan Askar Bintang Tiga pada masa itu secara berkesan sehinggalah pihak British kembali menjajah Tanah Melayu. Untuk pengetahuan semua pembaca, keberanian dan kegagahan Panglima Salleh telah diiktiraf oleh Kebawah Duli Sultan Johor Almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar yang bertitah pada 26hb Disember 1945 bahawa Haji Mohd Salleh adalah Panglima Melayu. Sejak itu Haji Mohd Salleh mendapat gelaran Panglima.
Sebagai mengenang jasa Panglima Salleh, DYMM Sultan Johor telah mengurniakan beliau Pingat Ibrahim Sultan (PIS) pada 17hb September 1955. Haji Mohd Salleh menghembuskan nafas yang terakhir kerana diserang penyakit radang paru-paru di Hospital Besar Johor Bahru pada 21hb April 1959.

0 comments: