KERJA KHUSUS -KELANGSUNGAN TAMADUN MALAYSIA DARI ASPEK MASYARAKAT
0
PEMBENTANGAN
KUMPULAN
KELANGSUNGAN
TAMADUN MALAYSIA DARI ASPEK MASYARAKAT
SLIDE
- PENGENALAN
- ISI (1) – MENJURUS KEPADA APA YANG PERLU – KONSEP ASAS-
- ISI (2) – SENARIO SEMASA
- ISI (3) – SENARIO SEMASA
- ISI (4) – CABARAN SEMASA
- ISI (5) – CADANGAN
- ISI (6) – KESIMPULAN
1)
PENGENALAN
Sejarah
Malaysia dikatakan bermula pada zaman Kesultanan Melayu Melaka iaitu
sekitar tahun 1400 Masihi. Pada masa kegemilangannya, wilayah
kesultanan ini meliputi sebahagian besar Semenanjung dan Pantai Timur
Sumatera. Melaka muncul sebagai sebuah kerajaan yang gemilang kerana
kedudukannya yang strategik iaitu titik pertemuan antara Asia Timur
dengan Asia Barat. Keadaan ini membolehkan Melaka muncul sebagai
pusat perdagangan utama khususnya bagi perdagangan rempah di Asia
Tenggara. Islam pula muncul sebagai agama utama yang tersebar dan
menjadi anutan utama penduduk Melaka kerana rajanya sendiri telah
memeluk agama tersebut.
Pada
tahun 1511, Melaka jatuh ke tangan Portugis dan bermula dari tahun
inilah Tanah Melayu berada dalam era penjajahan. Selepas itu, Tanah
Melayu jatuh ke tangan Belanda pada tahun 1641 dan akhirnya jatuh
pula ke tangan British pada tahun 1824 melalui Perjanjian
Inggeris-Belanda. Penjajahan British merupakan penjajahan paling
lama. British telah mencampuri semua urusan pentadbiran Tanah Melayu
yang sebelum ini diuruskan oleh Raja-Raja Melayu dengan bantuan
pembesar-pembesar negeri. Campur tangan British ini telah menimbulkan
rasa tidak puas hati dalam kalangan penduduk tempatan. Beberapa
individu bangkit menentang penjajah namun oleh kerana usaha mereka
lebih kepada bersifat perseorangan maka penentangan tersebut dengan
mudah dipatahkan oleh British. Antara tokoh yang bangun menentang
penjajah ialah Dol Said, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Rentap, Datuk
Maharajalela, Rosli Dobi dan beberapa tokoh yang lain.
Pada
era 1920-an dan 1930-an, ramai penduduk Tanah Melayu mula mendapat
pendidikan, sama ada dari Timur Tengah atau pendidikan tempatan.
Hasilnya, muncul golongan berpendidikan yang mula memperjuangkan
semangat nasionalisme. Mereka menggunakan media seperti akhbar dan
majalah untuk menyebarkan ideologi masing-masing. Ada dalam kalangan
mereka telah membentuk persatuan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM)
dan Kesatuan Melayu Singapura (KMS) yang bermatlamat mengusir
penjajah dan membentuk kerajaan sendiri. Ketika rakyat negara ini
begitu bersemangat untuk menamatkan penjajahan, mereka dikejutkan
dengan pendaratan Jepun pada penghujung tahun 1941 yang menandakan
bermulanya satu lagi era penjajahan di Tanah Melayu. Jepun telah
menduduki Tanah Melayu sehingga tahun 1945 sebelum menyerah kalah
ekoran pengeboman Hiroshima dan Nagasaki.
Pengunduran
Jepun telah memberi ruang kepada Parti Komunis Malaya (PKM) untuk
menguasai Tanah Melayu. PKM telah bertindak ganas dengan membunuh dan
memusnahkan harta benda awam dengan sewenangnya sehingga memaksa
British mengisytiharkan darurat di Tanah Melayu (1948-1960).
Keganasan PKM tidak berjaya menakluki Tanah Melayu dan British
kembali berkuasa. Sekembalinya British selepas pendudukan Jepun,
mereka cuba memperkenalkan Malayan Union. Pengenalan ini telah
mendapat tentangan yang hebat dan menyeluruh daripada penduduk
tempatan. Pada 11 Mei 1946, penubuhan UMNO telah menyemarakkan lagi
penentangan tersebut dan seterusnya menyemai bibit-bibit perjuangan
ke arah berkerajaan sendiri.
Kemerdekaan
Tanah Melayu
Kemunculan
Tunku Abdul Rahman telah memberi sinar harapan kepada perjuangan
penduduk Tanah Melayu ketika itu apabila tindakannya membentuk Parti
Perikatan mula membuka mata British untuk membenarkan pendudukan
Tanah Melayu mentadbir sendiri negaranya. Perpaduan antara tiga kaum
utama iaitu Melayu, Cina dan India telah menampakkan hasil apabila
Perjanjian London yang ditandatangani pada 8 Februari 1956 telah
memberi petanda bahawa Tanah Melayu akan merdeka pada 31 Ogos 1957.
Setelah kemerdekaan dicapai, timbul pula masalah berhubung dengan
penubuhan Malaysia yang menggabungkan Sabah, Sarawak dan Singapura.
Penentangan terhadap penyatuan ini datang daripada Parti Rakyat Brunei, Indonesia dan Filipina. Walau bagaimanapun hasrat untuk membentuk sebuah negara yang dinamakan MALAYSIA tercapai pada 16 September 1963.
(2)
ISI (1) – MENJURUS KEPADA APA YANG PERLU – KONSEP ASAS-
Malaysia
merupakan salah sebuah negara yang masyarakatnya terdiri daripada
pelbagai keturunan, etnik, warna kulit, agama, bahasa kebudayaan dan
adat resam yang tersendiri. Ia merupakan satu-satunya negara
masyarakat plural yang paling berjaya di alaf baru ini dalam
mengekalkan keamanan dan perpaduan. Masyarakat majmuk mempunyai
konsepnya dan sejarah yang tersendiri di Malaysia. Malaysia
pada hari ini didiami oleh pelbagai bangsa, kaum dan etnik dari
Perlis hingga ke Sabah. Kepelbagaian kaum dan etnik inilah maka wujud
pula kepelbagaian budaya, bahasa, agama dan adat resam. Corak
masyarakat Malaysia seperti ini berlaku disebabkan oleh perubahan
masa dan keadaan, seperti yang berlaku terhadap perubahan struktur
politiknya. Sebelum abad ke-18 dan ke-19, masyarakat Malaysia tidak
begini coraknya. Sebaliknya boleh dikatakan bahawa, semenanjung Tahan
Melayu ketika itu didiami oleh orang Melayu dan Orang Asli bersama
sebilangan kecil bangsa atau kaum lain. Tetapi kini coraknya telah
berubah dan wujudlah pembentukan masayarakat majmuk.
Selepas
merdeka, wujud kerjasama erat di kalangan etnik di Malaysia.
Kerjasama erat juga wujud sebelum dan selepas penubuhan Malaysia.
Ancaman-ancaman luar seperti konfrontasi Indonesia telah mengeratkan
perpaduan kaum di Malaysia. Hubungan yang baik antara etnik
mengundang kepada usaha nasional untuk merapatkan hubungan etnik
sedia ada dari masa ke semasa. Beberapa dasar digubal oleh kerajaan
telah banyak memberikan implikasi positif kepada perpaduan etnik di
negara ini sehingga kini. Penglibatan semua kaum dalam perancangan
negara secara tidak langsung membentuk keharmonian sehingga kini.
Dari segi politik, orang Melayu diwakili oleh Parti Umno, orang Cina
diwakili oleh MCA dan orang india diwakili oleh MIC. Perpaduan etnik
telah membentuk Parti Perikatan dan akhirnya parti perikatan ini
telah berjaya dalam pilihanraya untuk membentuk kerajaan sendiri.
Dasar
Pelajaran Kebangsaan
Pembentukan Dasar Pelajaran Kebangsaan dilaksanakan sebagai usaha untuk menyatupadukan murid-murid dari semua kumpulan etnik ke dalam satu sistem pelajaran yang sama dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Umumnya, dalam pendidikan usaha memupuk perpaduan dan persefahaman disalurkan melalui kurikulum dan ko-kurikulum sekolah. Matlamat penting dasar ini adalah memupuk perpaduan dan integrasi nasional melalui elemen-elemen seperti berikut: -
ü Pertama, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di sekolah-sekolah dan institusi-institusi pengajian tinggi.
ü Kedua, menyediakan sukatan pelajaran yang sama kandungannya.
· Dasar Ekonomi Baru (DEB)
DEB termaktub dalam rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama. DEB merupakan satu program jangka panjang yang mengambil masa selama 20 tahun. DEB dimulakan pada tahun 1970. Beberapa Matlamat utama DEB membantu dalam pembentukan integrasi nasional dalam pelaksanaannya adalah seperti berikut: -
ü Penyusunan semula masyarakat majmuk untuk mengurangkan dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
ü Membasmi kemiskinan. Ketidakseimbagan ekonomi etnik berpunca daripada dasar pecah dan perintah Inggeris. Pengelasan etnik mengikut pekerjaan dan pelajaran telah menyebabkan interaksi etnik Melayu, Cina serta India kurang berlaku.
ü Mengurangkan ketidakseimbangan dalam gunatenaga supaya penyertaan etnik adalah seimbang.
· Dasar Pembangunan Nasional
Dasar Pembangunan Nasional (DPN) merupakan kesinambungan kepada DEB yang berakhir pada tahun 1990. Program DPN meliputi perkara-perkara seperti berikut: -
ü Membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.
ü Memastikan keseimbangan kaum dalam pelbagai aspek.
ü Meningkatkan penggunaan sains dan teknologi.
ü Menerapkan nilai sosial, kerohanian dan amalan cintakan alam sekitar.
ü Meningkatkan peluang dan kemudahan pendidikan.
Pembentukan Dasar Pelajaran Kebangsaan dilaksanakan sebagai usaha untuk menyatupadukan murid-murid dari semua kumpulan etnik ke dalam satu sistem pelajaran yang sama dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Umumnya, dalam pendidikan usaha memupuk perpaduan dan persefahaman disalurkan melalui kurikulum dan ko-kurikulum sekolah. Matlamat penting dasar ini adalah memupuk perpaduan dan integrasi nasional melalui elemen-elemen seperti berikut: -
ü Pertama, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di sekolah-sekolah dan institusi-institusi pengajian tinggi.
ü Kedua, menyediakan sukatan pelajaran yang sama kandungannya.
· Dasar Ekonomi Baru (DEB)
DEB termaktub dalam rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama. DEB merupakan satu program jangka panjang yang mengambil masa selama 20 tahun. DEB dimulakan pada tahun 1970. Beberapa Matlamat utama DEB membantu dalam pembentukan integrasi nasional dalam pelaksanaannya adalah seperti berikut: -
ü Penyusunan semula masyarakat majmuk untuk mengurangkan dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
ü Membasmi kemiskinan. Ketidakseimbagan ekonomi etnik berpunca daripada dasar pecah dan perintah Inggeris. Pengelasan etnik mengikut pekerjaan dan pelajaran telah menyebabkan interaksi etnik Melayu, Cina serta India kurang berlaku.
ü Mengurangkan ketidakseimbangan dalam gunatenaga supaya penyertaan etnik adalah seimbang.
· Dasar Pembangunan Nasional
Dasar Pembangunan Nasional (DPN) merupakan kesinambungan kepada DEB yang berakhir pada tahun 1990. Program DPN meliputi perkara-perkara seperti berikut: -
ü Membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.
ü Memastikan keseimbangan kaum dalam pelbagai aspek.
ü Meningkatkan penggunaan sains dan teknologi.
ü Menerapkan nilai sosial, kerohanian dan amalan cintakan alam sekitar.
ü Meningkatkan peluang dan kemudahan pendidikan.
ISI
(2) – SENARIO SEMASA (ISU PENDATANG ASING)
Isu
pendatang asing bukanlah satu perkara baru di negara kita. Kebanjiran
pendatang asing semakin meningkat dari hari ke hari dan menjadi satu
masalah kepada negara. Pekerja asing kebanyakannya datang dari negara
yang mempunyai masalah dalaman seperti Indonesia, Filipina,
Bangladesh, India, Myanmar, Vietnam, dan yang terbaru dari China.
Berdasarkan
statistik sehingga 30 Jun 2007 yang dikeluarkan Jabatan Imigresen,
jumlah pekerja asing mencecah 1.91 juta. Jumlah itu tidak termasuk
lebih 400,000 pendatang asing yang dipercayai memasuki negara ini
secara haram serta hampir 10,000 tahanan di depoh imigresen.
Pertambahan
pekerja asing dijangka meningkat secara mendadak berikutan
pelaksanaan pelbagai projek pembangunan sepanjang Rancangan Malaysia
Kesembilan (RMK-9). Statistik unjuran kadar pertambahan penduduk
menunjukkan menjelang 2009 pekerja asing di negara ini akan melebihi
dua juta orang berbanding penduduk negara ini dijangka meningkat
unjuran kepada 28.306 juta. Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk
Abdul Rahman Bakar, berkata pertambahan pekerja asing memang tidak
dapat dielakkan, terutama dalam RMK-9 yang memerlukan lebih 1.2 juta
pekerja baru bagi memastikan semua sektor dapat digerakkan dengan
lancar.
Antara
faktor pekerja asing lebih berminat dengan negara kita ialah
kemakmuran dan kestabilan ekonominya. Kekurangan tenaga kerja
tempatan juga membuka peluang kepada penduduk negara- negara luar
untuk mencari rezeki di sini. Walau apa pun ramai penduduk tempatan
berpendapat bahawa masalah pekerja asing ini perlu dikawal agar ia
tidak menjadi lebih serius.
Penduduk
tempatan kadangkala tidak menghiraukan sangat dengan kebanjiran
pekerja asing. Apatah lagi jika kedatangan pekerja asing ini
melancarkan lagi urusan harian mereka dengan bekerja sebagai pembantu
rumah, menjaga anak, atau tukang kebun. Tetapi jika kehadiran pekerja
asing ini menimbulkan pelbagai kes-kes jenayah seperti membunuh,
samun bersenjata api, merogol, pecah rumah, ragut dan banyak lagi
maka inilah yang menyedarkan mereka tentang keburukan pekerja asing.
Menurut Jabatan Imigresen dengan kerjasama Jabatan Polis, sehingga 30
Jun 2006 bilangan pendatang asing yang telah ditahan dan diusir di
seluruh Malaysia ialah seramai 362,958 kerana melakukan pelbagai
kesalahan di negara ini.
ISI
(3) – SENARIO SEMASA– ISU JURANG PENDAPATAN
Kesetaraan
pendapatan isi rumah antara masyarakat Cina di Malaysia lebih besar
berbanding kaum lain, menurut pakar ekonomi.
Muhammed
Abdul Khalid berkata berdasar koefisien Gini – yang digunakan
sebagai penanda aras ketidaksetaraan – menunjukkan jurang
pendapatan di kalangan masyarakat Cina sebanyak 0.405 peratus.
Ia menandakan jurang besar dalam masyarakat itu.
“Ini diikuti oleh India, kemudian Melayu,” katanya dalam forum di Shah Alam malam tadi.
Penulis buku The Colour of Inequality: Ethnicity, Class, Income and Wealth in Malaysia itu berkata demikian ketika menjawab soalan berkaitan kejayaan ekonomi orang Cina berbanding Melayu.
Ia menandakan jurang besar dalam masyarakat itu.
“Ini diikuti oleh India, kemudian Melayu,” katanya dalam forum di Shah Alam malam tadi.
Penulis buku The Colour of Inequality: Ethnicity, Class, Income and Wealth in Malaysia itu berkata demikian ketika menjawab soalan berkaitan kejayaan ekonomi orang Cina berbanding Melayu.
Muhammed
berkata, walaupun ada jurang antara dua kaum itu, hanya sebahagian
kecil masyarakat Cina yang kaya.
“Kira-kira
tujuh dari 10 orang Cina adalah pekerja, sama seperti bumiputera,”
katanya.
PETALING
JAYA: jurang pendapatan antara golongan kaya dan yang paling miskin
di kalangan masyarakat Cina adalah paling besar, berbanding dengan 2
kaum utama lain di Malaysia, Melayu dan India.
Akhbar
kewangan The Edge membandingkan pendapatan isi rumah dan data
perbelanjaan untuk kumpulan 20% tertinggi (T20) dan kumpulan
berpendapatan miskin di bawah kategori B40 untuk Bumiputera, India,
dan Cina pada 2014 dan 2016.
Ia
mendapati jurang pendapatan kekal tidak berubah dalam kalangan
Bumiputera dan mengecil dalam kalangan India tetapi meningkat dalam
kalangan Cina.
“Untuk
setiap RM1 yang diperoleh oleh Bumiputera kumpulan B40 (pada 2014),
mereka yang berada dalam kumpulan T20 memperoleh RM5.30. Jurang itu
kekal sama pada 2016. B40 ialah isi rumah yang berpendapatan RM2,629
ke bawah.
“Dalam
kalangan India pada tempoh sama, jurang pendapatan itu mengecil
daripada RM5.50 kepada RM5.20, dan adalah paling kecil dalam kalangan
semua kumpulan etnik,” katanya.
Tetapi
dalam kalangan Cina, jurang pendapatan meningkat daripada RM5.80 pada
2014 kepada RM6 pada 2016..
“Ia
satu-satunya kumpulan etnik yang mengalami jurang pendapatan yang
semakin besar, paling besar berbanding kumpulan etnik lain, antara
2014 dan 2016.”
The
Edge yang memetik data tahun 2014 daripada Unit Perancangan Ekonomi,
berkata, 44.7% daripada kumpulan B40 adalah isi rumah Bumiputera,
diikuti oleh India (38.71%) dan Cina (28.02%).
Pada
Julai, penasihat cukai Kang Beng Hoe memberitahu FMT, perbezaan
pendapatan di Malaysia hanya akan menjadi semakin buruk melainkan
kerajaan mengurangkan jurang pendapatan antara kaya dan miskin.
Perdana
Menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa pendapatan per kapita
Malaysia telah meningkat sejak 2010, daripada RM28,000 kepada
RM36,000 setahun.
Merujuk
kepada koefisien Gini, iaitu satu cara mengukur jurang pendapatan
antara kaya dan miskin, Kang berkata, Malaysia adalah antara
tertinggi di Asia.
Pada
2012, laporan media berkata Malaysia adalah negara ke-39 paling tidak
sama rata daripada 159 negara dan berada di kedudukan ke-3 di Asia.
(5)
ISI (4) – CABARAN SEMASA – KESAN NEGATIF INTERNET PADA MASYARAKAT
Internet
dan Kesan-kesan Penggunaannya kepada Masyarakat Kesan penggunaan
internet dapat dilihat dengan jelas dalam mempergiat usaha
penyelidikan dan pembangunan (R&D). Hal ini demikian kerana
internet merupakan saluran komunikasi utama dalam menghubungkan
penyelidik-penyelidik yang terlibat dan memberi kesan yang ketara
terhadap penciptaan teknologi masa kini. Selain itu, internet juga
menyumbang kepada ekonomi, sosial dan politik. Internet juga boleh
diistilahkan sebagai lebuh raya maklumat. Hal ini demikian kerana
internet mampu menghubungkan rangkaian-rangkaian komputer daripada
seluruh negara dengan mudah.
Internet
juga diistilahkan sebagai sebegini kerana internet menghubungkan
pengguna dengan tempat-tempat menarik di seluruh dunia melalui gambar
dan kapsyen. Hal ini menunjukkan sudah tiada lagi batasan geografi
dan politik bagi seseorang untuk mengenali negara luar dengan lebih
dekat. Seterusnya, internet merupakan medium penyampaian maklumat
yang dapat menanggung begitu ramai pengguna. Walau bagaimanapun,
kadang kala aliran trafik data menjadi perlahan dan menyebabkan
kesesakan dalam sistem penyampaian maklumat.
Hal
ini disebabkan oleh server internet yang terpaksa melayan terlalu
banyak permintaan daripada pengguna. Kesannya, prasarana
telekomunikasi dan teknologi tidak dapat menerima maklumat yang
dihantar melalui medium tersebut. Selanjutnya, internet memberikan
banyak kebaikan kepada para pengguna. Pengguna dapat mengakses
pelbagai jenis maklumat yang berkaitan dengan isu-isu semasa, bahan
bacaan ilmiah dan bahan bacaan yang santai dengan mudah dan pantas.
Skop bahan bacaan yang boleh dicari termasuklah artikel yang
berkaitan dengan hal-hal keagamaan, sosial, politik, perubatan,
sejarah, geografi dan teknologi.
Selain
itu, pengguna juga dapat berhubung dengan keluarga ataupun kenalan
yang menetap di luar negara dengan pantas dan mudah dengan caj yang
murah dan berpatutan. Hal ini demikian kerana internet merupakan alat
komunikasi yang terpantas dan paling berkesan pada era ini. Di
samping itu, internet juga boleh mendatangkan pelbagai keburukan
kepada pengguna. Hal ini terjadi apabila masyarakat kurang didedahkan
dengan etika penggunaan internet yang betul. Pelbagai maklumat palsu
dan khabar angin yang tidak benar boleh disebarkan dengan mudah
melalui internet. Pengguna internet juga kadang kala tidak dapat
membezakan rencana tentang pendapat dan rencana yang membincangkan
fakta. Hal ini sudah semestinya akan menjejaskan ketenteraman dan
keharmonian sesebuah negara sekali gus meruntuhkan institusi
masyarakat.
Akhir
sekali, terdapat pelbagai laman sesawang yang memuat naik
perkara-perkara yang porno dan lucah. Hal ini termasuklah bahan
bacaan dan juga gambar. Penyebaran bahan-bahan ini dalam kalangan
pengguna mampu merosakkan akhlak pengguna tersebut. Kesimpulannya,
penggunaan internet mampu memberikan kesan baik dan juga kesan buruk
kepada para pengguna. Hal ini bergantung kepada diri pengguna itu
sendiri sama ada mereka memanfaatkan kemudahan internet untuk
kebaikan ataupun sebaliknya. Setiap pengguna haruslah
bertanggungjawab dengan menggunakan internet untuk tujuan kebaikan
seperti menimba ilmu dan bukanlah sekadar untuk berseronok dan
membuang masa sahaja. Kemudahan internet diharapkan dapat melahirkan
masyarakat yang cenderung menuntut ilmu melalui pembelajaran kendiri
dan menjadi seorang yang berilmu pengetahuan yang luas.
ISI
(5) – CADANGAN
Cara
yang bernas untuk mengekalkan perpaduan negara agar peristiwa
berdarah 13 Mei 1969 tidak berulang lagi adalah dengan meningkatkan
penghayatan Rukun Negara. Selepas peristiwa tersebut bagi
mengelakkan peristiwa tersebut berulang Tun Abdul Razak Perdana
Menteri yang kedua ketika itu telah memperkenalkan Rukun Negara.
Pihak yang bertanggungjawab merangka Rukun Negara ialah Majlis
Perundingan Negara (MAPEN) yang dipengerusikan Tun Abdul Razak yang
selepas itu menjadi Perdana Menteri Malaysia kedua. Dengan adanya
Rukun Negara, masyarakat yang sedang berpecah-belah ketika itu ekoran
perselisihan kaum mampu bersatu-padu dan membina semula negara
sehingga ke tahap hari ini. Rukun Negara adalah ideologi
kebangsaan Malaysia. Ia telah dibentuk pada 31 Ogos 1970 oleh Majlis
Gerakan Negara iaitu setahun selepas berlakunya tragedi 13 Mei 1969
yang menghancurkan perpaduan dan ketenteraman negara. Terdapat lima
prinsip dalam Rukun Negara tersebut. Kepercayaan Kepada Tuhan,
Kesetiaan kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan
Undang-Undang serta Kesopanan dan Kesusilaan. Cuba kita hayati apakah
maksud sebenar yang terselit disebalik Rukun Negara tersebut.
Cara
yang kedua, menghormati Perlembagaan Negara. Perlembagaan
negara Malaysia ini berdasarkan kepada Perlembagaan Persekutuan
Malaysia yang berkuatkuasa 31 Ogos 1957, dan digubal oleh Suruhanjaya
Reid. Antara lain ia menyebut tentang pembentukan kerajaan pusat yang
kuat dan berkuasa ke atas negeri-negeri, kedudukan raja-raja Melayu,
memilih dan melantik Yang di-Pertuan Agong daripada kalangan
Raja-Raja Melayu, kedudukan istimewa orang Melayu, wujudkan satu rupa
bangsa, menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, dan
lain-lain
Cara
yang ketiga jangan membangkitkan isu sensitif kaum lain.
Malaysia adalah Negara yang berdaulat dan mempunyai masyarakat yang
majmuk. Jadi sebagai masyarakat yang harmoni, tidak salah jika
menghormati antara satu sama lain. Jangan sesekali kita membangkitkan
isu sensitif sesuatu kaum. Sebagai contoh, masayarakat India tidak
suka dipanggil keling ataupun paria. Perkara tersebut
akan membangkitkan kemarahan mereka. Paria merujuk kepada
kasta terbawah dalam masyarakat India.
Isu-isu
perkauman bermaksud isu-isu yang melibatkan hubungan antara kaum
dalam aspek penggunaan bahasa, dimensi agama, tingkah laku sosial,
perlakuan fizikal, sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan dan
literatur, rasisme dan seumpamanya.
Dalam
konteks Malaysia, isu-isu sensitif pula membawa erti isu-isu yang
melibatkan perkara-perkara yang sensitif dalam Malaysia berkaitan
dengan hak-hak keistimewaan Melayu, status Bumiputera, kontrak
sosial, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, sistem kuota dan
perkara-perkara stereotype.
Isu-isu
ini tidak boleh dibahaskan, didebatkan atau dibincangkan secara
terbuka kerana ia akan membawa kepada api permusuhan hasil daripada
perasaan kurang senang dan tidak berpuas hati. Isu-isu sensitif
ibarat api dalam sekam yang menyala dalam diam-diam hingga boleh
membawa kepada kebakaran. Ini juga adalah salah satu sebab yang bakal
membawa kepada insiden konflik atau pergaduhan antara kaum. Isu-isu
perkauman dan isu-isu sensitif juga melibatkan perlakuan
memperlekehkan dan merendah-rendahkan kaum lain serta mempertikaikan
hak orang lain. Termasuk juga dalam ruang lingkup tafsiran isu
perkauman dan isu sensitif ialah ucapan, perbuatan, perkataan,
penerbitan atau sebarang cara yang boleh ditafsirkan sebagai
kecenderungan menghasut (Akta Hasutan 1948).
Akta
Hasutan telah menggariskan perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti
kaum di negara ini. Kecenderungan menghasut mencakupi perlakuan
ataupun kecenderungan melakukan sesuatu yang membawa kebencian,
penghinaan atau ketidaksetiaan kepada Raja atau kerajaan,
membangkitkan perasaan rakyat untuk mendapatkan perubahan kerajaan
yang memerintah dengan cara yang tidak sah, menimbulkan perasaan
tidak puas hati di kalangan rakyat, menyebarluaskan perasaan dan niat
jahat serta konflik antara kaum, mempersoalkan dalam apa jua bentuk
atau sebarang perkara berkaitan Perkara 152, 153 dan 181 Perlembagaan
Persekutuan (Akta Hasutan 1948).
Cara
yang keempat, rakyat haruslah bergaul dan memupuk persefahaman
antara kaum. Dalam keadaan tersebut, ibu bapa perlulah menerapkan
nilai-nilai perpaduan dalam diri anak-anak sejak kecil lagi. Persis
kata mutiara, “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Mereka
digalakkan berkomunikasi dengan jiran yang berlainan bangsa dan
membawa anak-anak mengunjungi rumah jiran semasa hari lebaran. Dengan
cara itu, ibu bapa dapat menjadi suri teladan kepada anak-anak dan
membolehkan mereka menghayati keistimewaan masyarakat Malaysia yang
mempunyai pelbagai jenis kaum dan etnik. Satu lagi cara yang dapat
diambil oleh ibu bapa ialah bergaul dengan anak-anak dalam pelbagai
bahasa, misalnya Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan bahasa-bahasa
ibunda. Apabila golongan muda menguasai pelbagai bahasa, mereka dapat
berkomunikasi dengan rakan yang berlainan bangsa dengan mudah.
Pokoknya, nilai-nilai perpaduan dan permuafakatan hendaklah
didedahkan kepada generasi muda sejak awal lagi agar jiwa perpaduan
dalam diri mereka dapat berkembang dengan sempurna
Kerajaan
pula harus memainkan tugas penting untuk menggerakkan rakyat ke arah
perpaduan yang jitu. Sebagai jentera pentadbiran negara, kerjaan
perlulah berusaha menerapkan gagasan Satu Malaysia dalam kalangan
rakyat. Namun, apakah gagasan Satu Malaysia sebenarnya? Gagasan Satu
Malaysia yang diwara-warakan oleh Perdana Menteri Malaysia, iaitu
Datuk Seri Najib Tun Razak ini bertujuan mewujudkan sebuah negara
bangsa yang merangkumi persefahaman dan perpaduan yang utuh dalam
kalangan warga Malaysia. Demi merealisasikan gagasan tersebut,
kerajaan haruslah menganjurkan pelbagai kempen untuk menyemarakkan
semangat perpaduan dalam kalangan rakyat. Antaranya ialah pameran
kebudayaan dan warisan masyarakat Malaysia. Langkah ini dapat
menyemai persefahaman dalam kalangan rakyat berbilang kaum kerana
mereka dapat mengenali dan menghayati budaya kaum lain dengan lebih
lanjut. Kempen “Cintai Bahasa Kita” perlulah digiatkan dengan
lebih cergas lagi untuk memartabatkan penggunaan bahasa kebangsaan,
iaitu Bahasa Melayu. Hal ini adalah kerana bahasa kebangsaan
merupakan wahana penting yang dapat memudahkan komunikasi antara
rakyat. Kerajaan turut telah mengambil langkah menganjurkan Program
Integrasi Nasional dalam kalangan pelajar sekolah. Program tersebut
sebenarnya bertujuan untuk menerapkan semangat bersatu-padu dalam
diri bakal peneraju negara. Tuntasnya, usaha-usaha yang telah
dilakukan oleh kerajaan perlu dimanfaatkan oleh rakyat dan bukannya
“seperti kera mendapat bunga” agar perpaduan dan integrasi
nasional dapat diwujudkan.
(8)
ISI (6) – KESIMPULAN
Setelah
membincangkan pelbagai perkara tentang Tamadun Islam, kita telah
dapat membuat satu rumusan dan ringkasan. Secara kesimpulannya,
setiap tamadun yang pernah wujud mempunyai keistimewaan dan ciri-ciri
tersendiri dalam memastikan kelangsungan dan
perkembangannya.
Kesinambungan dari kelangsungan sesebuah tamadun itu sebenarnya diperolehi dari hasil sikap terbuka dalam menerima sebarang perubahan dan pengaruh tamadun lain. Sesungguhnya wujud ikatan atau interaksi antara tamadun sama ada di peringkat perkongsian nilai, pemikiran, institusi dan keinsanan yang berlaku sepanjang sejarah. Saling hubungan seperti ini dilihat telah melahirkan kesan-kesan positif dan negatif.
Perkara yang paling penting sekali, setiap tamadun sebenarnya memainkan peranan penting dalam memberi sumbangan kepada dunia serta membawa dunia ketaraf yang lebih tinggi. Setiap tamadun mempunyai ciri-ciri dan sejarah yang tersendiri yang perlu diketahui oleh kita semua bagi menambah kefahaman yang mendalam tentang ilmu ketamadunan.
Akhir sekali, kemunculan dan kejatuhan sesuatu tamadun itu mempunyai sebab yang tersendiri dan menjadi tugas kita sebagai generasi sekarang untuk mengambil pengajaran dari pengalaman dahulu bagi menjaga ketamadunan negara dan agama kita.
Kesinambungan dari kelangsungan sesebuah tamadun itu sebenarnya diperolehi dari hasil sikap terbuka dalam menerima sebarang perubahan dan pengaruh tamadun lain. Sesungguhnya wujud ikatan atau interaksi antara tamadun sama ada di peringkat perkongsian nilai, pemikiran, institusi dan keinsanan yang berlaku sepanjang sejarah. Saling hubungan seperti ini dilihat telah melahirkan kesan-kesan positif dan negatif.
Perkara yang paling penting sekali, setiap tamadun sebenarnya memainkan peranan penting dalam memberi sumbangan kepada dunia serta membawa dunia ketaraf yang lebih tinggi. Setiap tamadun mempunyai ciri-ciri dan sejarah yang tersendiri yang perlu diketahui oleh kita semua bagi menambah kefahaman yang mendalam tentang ilmu ketamadunan.
Akhir sekali, kemunculan dan kejatuhan sesuatu tamadun itu mempunyai sebab yang tersendiri dan menjadi tugas kita sebagai generasi sekarang untuk mengambil pengajaran dari pengalaman dahulu bagi menjaga ketamadunan negara dan agama kita.
Terjemahan:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari
lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa
dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra
antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di
sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan
Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan
amalan kamu). (Surah Hujurat : 13).