MELAYU PERLU BERSATU DAN PERLU BERGANDING BAHU MEMARTABATKAN MARUAH BANGSA , BERANI BERSUARA UNTUK MEMPERTAHANKAN HAK BANGSA MELAYU TANPA MENIDAKKAN KEBAJIKAN BANGSA LAIN DI NEGARA KITA

TERKINI

TERKINI

BUGIS BUKAN LANUN

0

ASSALLAMMUALAIKUM DAN SALAM PERJUANGAN

BUGIS BUKAN LANUN !!!!!!
 
 
 
X-klusif: Bugis bukan lanun
WARTAWAN SINAR HARIAN
29 Oktober 2013...


KEHADIRAN orang Bugis ke Tanah Melayu dipercayai sudah bermula sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka malah sudah terdapat permukiman orang Bugis di Semenanjung Tanah Melayu pada abad ke-17.

Kedatangan mereka dalam jumlah yang besar berlaku pada kolonial Inggeris khususnya suku akhir abad ke-19 dan ia berterus sehingga kini.

Majoritinya, kehadiran orang Bugis dapat dilihat di dua negeri di Semenanjung Tanah Melayu iaitu Johor dan Selangor.

Di Johor sendiri, peranan orang Bugis adalah peneroka hutan dan pembina penempaan luar bandar sekali gus antara aspek penting yang membentuk persejarahan Johor.

Oleh itu, sejarah kedatangan masyarakat Bugis ke Semenanjung Tanah Melayu khususnya ke Johor bukanlah satu perkara baru dalam sejarah.

Dalam masyarakat Bugis, belayar, mengembara, berdagang dan merantau merupakan tradisi utuh dalam kehidupan mereka.

Sebagai suku bangsa yang terkenal dalam aktiviti pelayaran, pelaut Bugis telah mengembangkan suatu kebudayaan maritim sejak beberapa abad yang lalu.

Berdasarkan nukilan Christian Pelras dalam buku The Bugis, berlakunya penghijrahan besar-besaran pada abad ke-17 dan awal abad ke-18 di kalangan masyarakat Bugis Sulawesi Selatan kerana rasa tertekan.

Mereka berhijrah ke Sumbawa, Lombok, Bali, Jawa, Sumatera, Borneo dan Semenanjung Tanah Melayu. Kebanyakan masyarakat Bugis memilih Johor sebagai destinasi penghijrahan.

Sebagai masyarakat yang mempunyai kehandalan dalam ilmu pelayaran, masyarakat Bugis dapat bergerak ke seluruh pelusuk rantau Asia.

Kedatangan masyarakat Bugis ke Johor kemudiannya menjadikan sebagai kawasan tumpuan perantauan disebabkan beberapa faktor seperti kekurangan tanah, sumber makanan, politik tidak stabil, persengketaan di kalangan bangsawan Bugis.

Bagaimanapun, tiada tarikh yang jelas dicatatkan berhubung kedatangan orang Bugis ke Johor, sebaliknya dinyatakan secara jelas kedatangan awal masyarakat Bugis ke Johor dirakam pada awal abad ke-18 melalui kehadiran keturunan bangsawan Bugis lima bersaudara iaitu Daeng Perani, Daeng Menambun, Daeng Merewah, Daeng Chelak dan Daeng Kemase.

Di Johor, antara kawasan yang menjadi tumpuan kemasukan perantau Bugis adalah Batu Pahat, Muar, Kukup, Kampung Permas Kelapa, Parit Semair, Serkat, Benut dan Pengerang.

Kehebatan ilmu pelayaran

Orang Bugis terkenal di dalam bidang maritim di Kepulauan Melayu dan bidang ekonomi. Ini kerana rata-rata etnik Bugis yang merantau terdiri daripada nakhoda dan pedagang.

Sebagai pedagang hasil hutan dan tanaman pasaran, orang Bugis lebih mengetahui hasil-hasil yang memberi laba yang banyak menguntungkan.

Secara jelasnya, mereka lebih mengetahui tempat-tempat yang paling sesuai untuk aktiviti ekonomi pertanian malah mengusahakan aktiviti pertanian di Tanah Melayu.

Sehubungan itu, mereka memaklumkan peluang-peluang itu (aktiviti ekonomi) kepada sanak saudara sehingga menjadi titik tolak penghijrahan orang Bugis ke Johor dalam satu jaringan yang besar dan kukuh seterusnya berlaku penerokaan kawasan.

Hasilnya, kedatangan perantau-perantau Bugis ke Johor telah banyak menjayakan pembangunan negeri Johor.

Selain itu, mereka juga cukup terkenal sebagai pahlawan yang berani sehinggakan digelar sebagai ‘Lanun’ yang digeruni oleh Belanda dan Inggeris.

Bagaimanapun, persepsi segelintir masyarakat yang melabelkan orang Bugis sebagai lanun tercetus hasil daripada teknik propaganda Belanda dan Inggeris sedangkan ia tidak benar.

Tahun 1721 memperlihatkan penglibatan dan peranan Bugis Lima Bersaudara iaitu Daeng Parani, Daeng Menambun, Daeng Merewah, Daeng Cella’ dan Daeng Kemase membantu Raja Sulaiman iaitu putera Sultan Abdul Jalil Riayat Shah IV mendapatkan takhta kerajaan Johor daripada Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah (Raja Kechil).

Ini kerana Raja Kechil telah menawan dan memerintah Johor-Riau-Lingga sabagai Sultan Ke-12, mendirikan pusat pemerintahan di Siak, Sumatera pada tahun 1718.

Maka Raja Sulaiman menggunakan orang-orang Bugis dari Luwok, Makassar kecil yang berkampung di Kelang untuk mendapat balik kerajaan Johor-Riau-Lingga dari Raja Kecil.

Sebaik sahaja orang Bugis menerima persetujuan dari Raja Sulaiman, angkatan Bugis terus datang dengan tujuh buah kapal menuju ke pusat kerajaan Johor-Riau di Riau untuk menyerang.

Kerajaan Johor-Riau kalah di dalam peperangan ini dalam tahun Hijrah 1134. Sebagai upah, Raja Sulaiman bersetuju untuk melantik seorang Bugis menjadi Yamtuan Muda di Riau iaitu Daeng Merewah bagi mempertahankan agama dan kerajaan Johor, Riau dan Lingga diserang dari luar dan dalam.

Keturunan Bugis Lima Bersaudara ini terus memainkan peranan dalam kerajaan Johor sehinggalah kerajaan Johor dipecahkan oleh kuasa barat, Belanda dan British melalui Perjanjian London pada tahun 1824.

Mulai tahun 1824, kawasan dari Pulau Singapura ke bawah termasuk Riau dan Lingga di bawah pengaruh Belanda, manakala kawasan mulai Pulau Singapura ke atas di bawah pengaruh British.

sumber :
http://www.sinarharian.com.my/x-klusif-bugis-bukan-lanun-1.215429

#myTawau - https://www.facebook.com/mytawau
Lihat Lagi
 
 
 
 
 
 


 

 

 

0 comments: