MELAYU PERLU BERSATU DAN PERLU BERGANDING BAHU MEMARTABATKAN MARUAH BANGSA , BERANI BERSUARA UNTUK MEMPERTAHANKAN HAK BANGSA MELAYU TANPA MENIDAKKAN KEBAJIKAN BANGSA LAIN DI NEGARA KITA

TERKINI

TERKINI

TAKZIAH - MANGSA LEMAS DI KOLAM AIR ASAHAN..

0
Operasi Menyelamat


Operasi Menyelamat

Lawatan YB DW Ghafaar ADUN Asahan meninjau operasi mengeluarkan 
mangsa lemas di kolam air asahan

Assallammualaikum dan salam perjuangan..

Saya mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa kerana kehilangan orang yang disayangi..Sememangnya sesama hari kejadian pagi itu saya pulang dari berkempen di gadek dalam jam 4.00 am memang keadaan hujan dan basah..Sampai sahaja dirumah hujan terus lebat melanda kampung Abbey dan pastinya seperti kebiasaan kawasan asahan pun pasti hujan. Dan apabila hujan sudah pasti air kolam diasahan akan naik dan memang seronok untuk mandi manda.

Namun dalam keseronokan mandi kita tidak seharusnya leka dengan aspek keselamatan dan kita harus akur bahawa malang itu tidak berbau dan perlu berhati hati dengan setiap perbuatan yang kita lakukan. Kawasan tersebut memang banyak batu batu dan licin apabila hujan..
Namun segalanya ketentuan Illahi dan sentiasalah kita berdoa agar ruhnya dicucuri rahmat..
Al Fatehah..

LEDANG 29 Sept. - Tindakan seorang lelaki yang bersungguh-sungguh mengajak isteri yang baru dikahwininya awal bulan ini dan seorang adik lelakinya mandi-manda di Air Terjun Asahan di Jasin, Melaka, berakhir dengan dia mati lemas hari ini.
Dalam kejadian kira-kira pada pukul 10.20 pagi itu, mangsa, Mohd. Khidil Ismeet Anuar, 25, lemas ketika cuba menyelamatkan adik bongsunya, Mohd. Aliff Najmi, 13, yang tergelincir ke dalam kawasan air terjun berkenaan.
Menurut Mohd. Aliff, dia bersama abang dan kakak iparnya itu tiba di kawasan tersebut untuk bermandi-manda kira-kira pukul 9 pagi.
"Kami bertiga bersama ayah dan ibu sedang bercuti di kampung halaman di Kampung Bekoh, di sini setelah tiba dari Kuala Lumpur semalam.
"Kira-kira pukul 9 pagi, abang (mangsa) bersungguh-sungguh mengajak saya dan kakak (isteri mangsa) untuk mandi di air terjun itu yang jaraknya tidak jauh dari kampung.
"Saya tidak sangka itu permintaan terakhir abang sebelum dia lemas kerana cuba menyelamatkan saya yang tergelincir dan terjatuh dalam kawasan air terjun itu," katanya ketika ditemui di Hospital Tangkak di sini hari ini.
Jelas Mohd. Aliff, semasa kejadian, dia sedang mandi di kawasan atas air terjun itu dan mahu ke kawasan bawah melalui laluan air yang berbatu tetapi tergelincir dan terjatuh ke kawasan yang airnya dalam.
"Abang yang mengikuti saya dari belakang kemudiannya terjun untuk menyelamatkan saya dengan menolak saya ke tempat air cetek namun dia dibawa arus deras ke kawasan air dalam.
"Selepas menyelamatkan saya, dia terkapai-kapai dan terus tenggelam sebelum orang ramai membantu menghubungi pihak penyelamat," ujarnya.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jasin, Johari Masum berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian pada pukul 10.25 pagi.
"Seramai enam pegawai dan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Jasin dan Jasin Bestari serta lapan anggota Unit Skuba dari Jalan Kubu tiba di tempat kejadian pada pukul 11.10 pagi.
"Mangsa berjaya ditemui oleh pasukan penyelamat pada pukul 12.08 tengah hari di kawasan dia dikatakan lemas itu dan dihantar ke Hospital Ledang untuk tindakan selanjutnya," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Harun Idris ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut dan berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan kes tersebut.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130930/je_03/Lelaki-baru-kahwin-mati-lemas-ketika-selamatkan-adik-bongsu#ixzz2gXB3c48t
© Utusan Melayu (M) Bhd 

0 comments: